12.9.2013

Suostuttelua

Tällä hetkellä puhutaan paljon EU:n uudesta tupakkadirektiivistä, joka tiukentaisi mm. maustettujen savukkeiden kauppaa. Muuan tupakkafirma aloitti lobbauksen lisäämällä tupakka-askeihin ohjelappusia, kuinka vaikeuttaa direktiivin etenemistä. Puhuttiin lähes tupakoitsijoiden ihmisoikeuksista.

Niistä viis, sillä firmoja haittaa oikeasti se, että nyt pyritään kieltämään nuorten suosimia laatuja. Nuorna vitsa väännettävä, ja tupakkateollisuudelle on huono asia, jos uusia asiakkaita ei tule. Courseran sosiaalipsykologian kurssillani tuli esiin, kuinka tupakkamainontaa on kohdennettu ja yhä kohdennetaan alaikäisiin. Esimerkit tuntuvat minusta aika hurjilta, sillä onhan kaikenlainen tupakan mainonta ollut meillä Suomessa kiellettyä jo 35 vuotta.


Vuosina 1988-97 muuan USAlainen tupakkamerkki käytti mainoksissaan piirrettyä kamelihahmoa (yllä vasemmalla). Kohderyhmänä olivat alaikäiset, mitä yhtiö ei halunnut myöntää. Lapset oppivat kuitenkin liittämään hahmon oikeaan tuotemerkkiin, samaan tapaan kuin osasivat yhdistää Mikki Hiiren Disney Channelin logoon. Savukemerkki nosti markkinaosuuttaan alaikäisten keskuudessa 1 %:sta 33 %:iin. Tarina löytyy myös Wikipediasta. Oikeanpuoleinen mainos on itänaapuristamme. Venäläinen opiskelija antoi kurssin keskustelupalstalla linkin artikkeliin, jossa näytetään, millaisia mainoksia ja tupakka-askeja heillä sallitaan. Tässäkin kohteena ovat lapset, erityisesti tytöt.

USAlaiset mainokset olivat aina kirkasvärisiä. Hahmo on korostetun miehekäs. Venäläinen mainos on kovin suloinen. Tupakan nimikin on suudelma! Alareunassa lukee koristeellisesti Курение опасно для вашего здоровья, joka on tuttu varoitus tupakoinnin vaarallisuudesta terveydelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti